Dr. Harasta Edit
gasztroenterológus, sebész főorvos

„A betegség szervezetünk és környezetünk közötti diszharmónia kifejeződése.”(Szent-Györgyi Albert)

Dr. Harasta Edit

Gyomorégés

Rövid leírás

A gyomorégés nem betegség, hanem egy emésztőrendszeri tünet: égő jellegű, nagyon kellemetlen fájdalom vagy diszkomfort érzés a gyomorszáj környékén, ami általában gyorsan enyhül, ha bármi bekerül a gyomorba.

Előfordulás

Rengeteg embert érint a gyomorégés, előfordulása 50-70 százalékos is lehet. A nők valamivel gyakrabban érintettek. A panasz főképp felnőtteknél jelentkezik.

Okok

Gyomorégés leggyakrabban akkor észlelhető, ha a gyomor savas tartalma visszaáramlik a nyelőcsőbe és irritálja annak nyálkahártyáját. Ezt nevezik klasszikus gyomorégésnek, ami a reflux betegség típusos tünete. Ilyenkor magát az irritációt az okozza, hogy a nyelőcső nyálkahártyája a gyomoréval ellentétben védetlen a gyomorsavval szemben. A reflux mellett sok egyéb helyzet és probléma tud gyomorégét okozni. Ilyen például a dohányzás. A cigarettában lévő nikotin gyengíti a simaizom tónusát, emiatt a gyomor záróizom működése romlik, a nyitott felső gyomorszájon át a gyomorsav a nyelőcsőbe juthat. Emiatt a reflux betegségre hajlamos dohányosoknál a gyomorégés gyakran állandó panasz. Gyomorfekélynek szintén lehet első tünete gyomorégés,. A gyomor bakteriális fertőzöttsége is okozhat ilyen panaszt, például a Helicobacter fertőzésnek a gyomorégés az egyik jele. Hasonló panaszok jelentkezhetnek a gyomor vírusos fertőzése esetén, de gyakran felső légúti fertőzés. kezdetben okozhat gyomorégést. Akár a gyomorrák is indulhat ezzel a szimptómával. Felszívódási zavarok, például laktóz-intolerancia vagy akár lisztérzékenység is gyakran járnak gyomorégéssel Sokféle gyógyszer is okozhat gyomorégést, például egyes antibiotikumok és vérnyomáscsökkentők, csontritkulás elleni készítmények és hörgőtágítók. Fontos tudni, hogy a nem szteroid gyulladáscsökkentők szintén irritálják a felső emésztőrendszer területét. Ezen készítmények jelenős számban elérhetők recept nélkül, ezért orvosi felügyelet nélküli tartós, vagy nagy mennyiségben történő alkalmazásuk komoly veszélyeket hordozhat. Élelmiszereink közül az olajok, az étolajok, azok égéstermékei gyakran okoznak komoly gyomorégést, különösen akkor, ha azokat többször újra használják. Az olajok mellett irritálóak lehetnek a fűszeres és csípős ételek, a szénsavas italok, a mesterséges adalékanyagok, tartósítószerek. Kifejezetten gyomorégést keltő ital a sör is, az alkoholok közül ez a gyomor számára a legrosszabb. Emellett okozhat ilyen panaszt a kávé is, ezért lehetőleg ne fogyasszuk éhgyomorra. Klasszikus kiváltó tényező a stresszhelyzet is. Ez esetben inkább idegrendszeri következményként jelentkezik gyomorégés, szervi elváltozást jellemzően nem is találnak az orvosok, ilyenkor egyfajta beidegzési, működési zavar következtében ill.érzékelési zavarként jelentkezik a tünet. Az emésztőszervrendszer nagyrészt vegetatív beidegzés alatt áll, emiatt ezen panaszok tudattal, akarattal nehezen uralhatóak, úgynevezett pszihoszomatikus eredetűek. Komoly nyomorégést okozhat a túlsúly is, mégpedig azért, mert a hasüregi zsírszövet felnyomja a rekeszizmot, mely a hasüreget a mellkastól elválasztja, ennek területén jut át a nyelőcső, és ennek magasságában található a gyomorszáj izomzata is. Utóbbi a rekeszizomzattal együtt, egyfajta kettős mandzsettaként zárja le a nyelőcsövet. Ha a túlsúly megváltoztatja az anatómiai viszonyokat, a rekesz pedig felnyomódik, akkor a duplamandzsetta-hatás megszűnik, következtében pedig gyomorégés alakul ki. Amerikai tanulmányok azt is kimutatták, hogy a gyomorégés tünetei teljesen arányosan súlyosbodnak a testtömegindex növekedésével. Hormonális hatások szintén okozhatnak gyomorégést. Nőknél például gyakran emiatt jelentkezik terhesség alatt ez a tünet, függetlenül attól, hogy gyakran ennek semmilyen szervi oka nincs. Menopauza előtti tünetként szintén jelentkezhet gyomorégés, de előfordul az is, hogy része a premenstruációs szindrómának.

Tünetek

A gyomorégés tünete meglehetősen egyértelmű: égő jellegű, nagyon kellemetlen fájdalom vagy diszkomfortérzés jelentkezik a gyomor területén, a gyomorszáj környékén, ami rögtön enyhül akkor, ha bármi bekerül a gyomorba. A panasz ilyenkor nem feltétlen szűnik meg végleg, de pillanatnyilag mindig enyhül. A túlsúlyos emberek a gyomorégés tüneteit gyakran kevésbé élik meg, aminek oka egyszerűen az, hogy gyakrabban esznek, ritkábban üres a gyomruk, emiatt a tényleges tünetek már kevésbé jelennek meg.

Diagnózis

A gyomorégésnek mindig a kiváltó okát kell kideríteni, annak diagnózisát kell felállítani. Ehhez mindenképpen átfogó kivizsgálásra van szükség, aminek szinte mindig része gyomortükrözés is. Ez csak akkor hagyható el, ha hátterében olyan egyértelmű ok áll, mint például a dohányzás, vírusfertőzés, ismert gyógyszer mellékhatás.

Szövődmény

Ugyan direkt szövődménye nincs, viszont a gyomorégést így sem szabad elbagatellizálni, hiszen mögötte olyan betegségek is állhatnak, amelyek elhanyagolása komoly veszélyt is rejthet.

Kezelés

Mindig a kiváltó okot kell kezelni, megszüntetni. A nyálkahártyán bevonatot képező vény nélkül kapható bevonószerek átmenetileg használhatók, gyors segítségként megfelelnek, de megoldást nem jelentenek. Ugyancsak pillanatnyi segítséget jelentenek a savcsökkentők, de hosszabb távon ezekre hagyatkozni sem szabad. Ennek oka, hogy ezek a készítmények nem gyógyítanak, csak tünetet csökkentenek. A kiváltó okokat általában gyógyszeresen kezelik, de előfordul, hogy elég lehet az étrend módosítása, az irritáló ételek kerülése, a dohányzás abbahagyása.

Megelőzés

Az egészséges életmód, a könnyű, mediterrán diéta, a sportolás, a dohányzás mellőzése és a stressz kerülése segíthet megelőzni a gyomorégést.

Hasznos tudnivalók

Ha a gyomorégén magától nem múlik, állandósul vagy súlyosbodik, mindenképpen orvoshoz kell fordulni. Súlyos esetekben erre pár nap után is szükség lehet, enyhe esetekben pedig akkor, ha a panasz diéta és életmód-változtatás hatására sem enyhül rövid időn belül.

Gyógyulási esélyek

A gyógyulási esélyek minden esetben a kiváltó októl, annak kezelhetőségétől függnek